Monday, December 7, 2009

Syaitan Pun Ada PHD

0 comments
Baru je semalam berakhir kisah Nenek Kebaya ulangan di TV9. tak jemu aku tengok tiap episod. mak aku pun tumpang sekaki. entah kenapa macam ada satu daya tarikan pulak pada siri Lagenda tu.walaupun ada jugak babak2 yang agak kelakar dan hampir2 tak logik, mcm babak si Mail pengsan tu tapi i like it.ehh..jangan2 Nenek Kebaya betul2 ada di alam realiti tak? adeiii..hari ni cerita Cucu Betong pulak..sambungan Anak Betong.nantikan macamana rupa Jagat yg jahat tu skarang yer..


Sebenarnya apa saja yang dipaparkan di kaca tv memang diadaptasikan dari dunia realiti,kalau tak mana nak dapat idea. betul tak? kadangkala aku rasa hairan kenapa manusia sanggup berdendam sampai begitu sekali.syaitan yang ada PHD kot yg rasuk diorang kan.

aku pernah dengar cerita seorang kawan yg sakit katanya buatan orang. meracau bila kena pada masanya. kebetulan aku ada bertemu dgn dia beberapa tahun lepas, waktu tu dia mengandung anak sulung. sebelum tu, apa yg aku dengar dia menangguh pengajian disebabkan tidak sihat. dalam pertemuan tu, aku tanyakan kesihatan dia, dan macamana dengan keadaan penyakit lama tu. begitu bersungguh2 dia bercerita, sampaikan aku sendiri confuse betul atau tidak. katanya ade dua makhluk, yg pertamanya dilepaskan bebas oleh tuannya dan kebetulan terkena pada sahabat aku ni. yg satu lagi, natijah drp cemburu seorang wanita yg menaruh hati pada suaminya. aku percaya perkara yg diceritakan tu tak mustahil, dalam Al-Qur'an sendiri ada dinyatakan kewujudan makhluk di alam lain dan kita sbg orang Islam wajib mempercayainya. cuma apa yg membuatkan aku keliru, wanita yg dikaitkan tu adalah sahabat lama yang mmg cukup aku kenali. taklah mustahil pun, sebab manusia boleh berubah bila2 masa. tapi aku setka dalam minda ni bukanlah tu orangnya. mungkin salah faham kan..

ada juga seorang lagi kenalan aku yg bercerita perihal yg sama tentang dirinya. puncanya jiran yang dengki pada kesenanangan yg dikecapi. sebenarnya bukanlah senang sangat, sekadar seorang ibu tunggal beranak empat, mempunyai sebuah rumah di kampung dan sebuah kereta kancil bekerja di sektor kerajaan.cukuplah untuk makan pakai seharian dan simpanan masa depan. itupun masih lagi mengundang benci di hati mereka yang tak puas hati. aku cuma mendengar, sesekali menyampuk. nak kata tak percaya, memang percaya. cuma belum tengok dgn mata sendiri aje. rumahnya ditanam sesuatu dalam kain kuning, dalamnya batang pisang yang dicucuk2 dengan jarum. gangguan pulak melibatkan dia dan anak2. cuma apa yg menarik, pesan kenalan aku ni, amalkanlah ayat Kursi selalu. sebab ayat ni sangat berkuasa untuk melemahkan syaitan. katanya, waktu tubuh anak lelakinya dimasuki makhluk halus tersebut, dia dengan gementarnya membaca ayat Kursi dan menghembusnya. benda tu seolah2 terkeluar tapi belum cukup kuat utk menghalau terus.

aku teringat cerita ustaz waktu sekolah dulu  tentang ayat Kursi ni. ayat ni kuat bergantung kepada orang yg mengamalkannya. kalau selama ni kita tak pernah amal ayat Kursi, tiba2 bila jadi sesuatu baru nak baca, kesannya memang kurang. aku juga suka lah nak menjemput korang layari laman web Darussyifa' utk mengetahui apa dia bacaan asas 10 yg perlu menjadi amalan kita. juga pelbagai informasi mengenai perawatan penyakit menurut kaedah Islam.

dan ingatlah hidup cuma sekali. jangan rugikan diri dengan amalan khurafat yang pasti memberi ganjaran neraka pada pengamalnya.wallahua'lam.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails