Monday, December 7, 2009

Mertua VS Menantu

1 comments
nʇuɐuǝɯ sʌ ɐnʇɹǝɯ
 



mari kita tengok dulu apa komen2 mereka yg boleh di lihat di sini

xpayahlah duk ngan mentua.ko xtahu lagi asam garam hdp ngan mentua..terlalu pedih tapi mak aku merupakan mentua yang paling best aku tgk.menantu pun suka balik.tapi mak mentua aku..mmg teruk..mulut xde insurans..aku mmg setuju sangat dengan apa yang ko cakap.mak mentua aku seorang yang alim tapi panas baran.masa mula kawin aku mkn ati btl tambah2 laki aku xpernah nampak salah mak dia.aku sedih sangat sebab dia control seluruh kehidupan kami.plg aku geram,masa aku melahirkan anak sulung,dalam pantang suami blh tinggalkan aku kerana mak dia ajk g jalan2.pdhal pikirlah yang aku ni baru bersalin.kemana aje mak mentua aku nak g sume suami aku kena ikut..mmg mak mentua aku 2 xde perasaan dan suami aku pun aku xtahu knp xpnh nampah salah mak dia.umpama mak dia 2 malaikat aje!!!!!!!!!! (tulip)
Memang le ramai pasangan yang tinggal berasingan, tetapi bila emak dah uzur, dia perlukan perhatian dan perlu tinggal dengan kita. Inilah masalahnya. Si isteri akan tidak setuju sunguh-sungguh akan semua ini. Si suami pula di tuduh macam-macam seperti ego, tak tahu jaga hati isteri, tak mahu faham hati isteri dan sebagainya. Pergaduhan sering berlaku. Anak-anak dikatakan terbiar. Beginilah dunia hari ini. Si isteri langsung tidak akan menerima apa-apa pun pendapat dari si suami dan lebih malang lagi jika rumah itu adalah milik isteri. Dia akan mengungkitkan kesemuanya. Si isteri tidak peduli walaupun dia tahu bahawa dia akan tua dan uzur juga nanti. Anak-anak biasanya amat menyayangi ibu mereka tetapi yang menjadi penghalangnya ialah pasangan hidup masing-masing. Mereka akan terperangkap di dalam kehidupan mereka.(Si Anak Yang Malang)
ingatkan aku jer yg sengsara dok ngan metua,rupa2nya banyak lg menantu2 yg mcm aku..aku nie dah ler tak keje sebab myhusband tak bagi keje pas 2 ari2 kena layan perangai mak ngan pak metua aku..mak metua aku nie ada mood gak jap ok jap ntah ape2..kdg2 malas aku nak layan,menyampah pun ada gak,ikut sesuka ati dia jer nak tarik muka kat aku...ditambah ngan kakak ipar aku selaku ank pompoan mak metua aku la..yg nampak mcm cemburu ngan aku..dia tinggal bersebelahan ngan rumah metua aku..anak pompoan sorang la kan...dah 4tahun aku bersabar..suami aku pun dah janji nak cari rumah lain..tak tahan la ari2 nak kena gaduh ngan suami pasal karenah mertua aku nie!!!(along27)
iskh....banyak tul citer2 menantu/mentua ek...?
kakkita kongsi sket leh...? apa2 pun citer kat atas yang kakkita baca....petuanya ialah....'sod'...'ba'....'ra'. .. sabar.. tu kuncinya...ialah...Allah sedang menguji kita...jika kita sabar....insyaAllah suatu hari nanti mereka akan berlembut dengan kita...
jangan dengar hasutan syaitan...banyakkan doa dalam sujud minta Allah lembut kan hati...Allah dengar rintihan hamba yang dizalimi...kakkita nak bagi tips....apa kata kat mentua kita jadikan kawan....layan dia bebual...chatting2 ke....balas sms ker....nanti kan dia makin rapat ngan kita.... (kakkita)
ha...ni baru skit jer drp apa yang aku baca..ada positif dan negatif kan?xnak kata kat orang pun, aku selaku anak yg ke-10 dlm adik beradik aku ni pun boleh lihat sikit sebanyak macamana gambaran sebenar relaliti kehidupan yg macam ni. kadang2, benda simple aje, tapi soal hati ni memang sukar dimengerti. mudah aje nak terguris.sebaiknya, yg muda kena lebih banyak mengalah dlm soal ni.bukan apa, kadang2 aku dengan mak aku pun geleng kepala jugak..keh keh keh...maklumlah, bila dah semakin senja wanita terutamanya akan mejadi semakin berpuluh2 kali ganda sensitifnya. yang penting banyak bersabar ya..mudah ucapan di bibir, tak semudah itu realitinya..yg pasti, ada nilai di sisi DIA...

1 comments:

Anonymous says:
January 23, 2011 at 7:19 PM

selepas kahwin, sy ajak suami tinggal bersama dgn ibu sy...sy tak sampai hati nak tinggalkan ibu sebab ibu sy is a single mother..mmg mulut ibu kadang2 buat aku pun tak tahan..aku selalu terhimpit dgn keadaan. pasal ngan mak mertua pulak, dia tak banyak cakap dgn aku..ntahlah naper..bila dipikirkan mgkn aku bkn menantu pilihannya..sejak akhir2 ni..aku tgok suami aku byk berubah..kebetulan makcik aku ada kenal dgn seorang alim, katanya suami aku telah 'dibuat' oleh maknya supaya hubby aku tak senang ngan aku.Ya Allah, moga2 ibu mertuaku kan beroleh petunjukMu suatu hari nanti

Related Posts with Thumbnails