Monday, January 25, 2010

Terlanjur!!

0 comments
ibarat ikan kaloi di dalam botol..mcm tulah aku setelah hmpir 1week tak berkesempatan menelaah isu semasa...ish3...taktau nak ckp apa,jadikan pengajaran..


Kerana santan pulut binasa, kerana mulut blog badan kau yang binasa. Itulah yang terjadi kepada si AdukaTaruna ni. Penulisannya di blog AdukaTaruna yang menghina Almarhum Sultan Iskandar benar-benar menimbulkan kemarahan rakyat jelata bukan hanya di Johor tetapi di seluruh negara.

Pasukan Khas Siasat Blog Hina Almarhum Sultan Iskandar
Polis menubuhkan satu pasukan khas bagi menyiasat blog yang dikatakan menghina Almarhum Sultan Iskandar ibni Almarhum Sultan Ismail, yang mangkat Jumaat lepas.
Ketua Polis Johor Datuk Mohd Mokhtar Mohd Shariff berkata sebanyak 25 laporan polis diterima daripada pelbagai pihak di seluruh negeri ini yang dukacita terhadap penulisan blog http://adukataruna.blogspot.com itu.
“Kita akan cari dan heret mereka ke mahkamah,” katanya sambil menegaskan kesalahan itu adalah sangat serius dan tidak dapat dimaafkan.
Mohd Mokhtar berkata kes itu disiasat mengikut Akta Komunikasi dan Multimedia serta Akta Hasutan 1948.
Bernama, 24 Januari 2010

Saya ada mengambil beberapa screenshot dari blog tersebut untuk tatapan anda semua.



Sebagai seorang blogger, ini bukanlah caranya untuk anda jadi popular. Ingat, berfikir dulu sebelum buat. Kalau tak, nanti turun naik mahkamahlah jawabnya. Bersiap sedialah dengan duit berjuta-juta untuk bayar saman ye.
Janganlah kita sewenang-wenangnya mempersendakan kedaulatan Raja-raja Melayu seperti yang dilakukan oleh AdukaTaruna ni. Penghinaan seperti ini benar-benar mengguris hati dan perasaan orang-orang Melayu yang begitu menyanjung institusi beraja di negara ini.

Kira-kira 500 ahli Pemuda UMNO Johor dan Belia 4B negeri mengadakan bantahan terhadap penulis blog “Aduka Taruna” yang mengutuk dan menulis kata-kata kesat terhadap Almarhum Sultan Iskandar Ismail selepas kemangkatan baginda, di hadapan Istana Besar, Johor Bahru.

Inikah AdukaTaruna?
Semoga AdukaTaruna terima akibatnya nanti. Setimpal dengan apa yang dah dilakukannya. Permohonan maaf tiada ertinya lagi buat kita. Sekali buat silap, sampai mati orang akan ingat.

UPDATE TERKINI:
Penulis blog Aduka Taruna serah diri
Kes penulis blog yang didakwa menghina Almarhum Sultan Iskandar ibni Almarhum Sultan Ismail kini disiasat oleh Ibu Pejabat Polis Diraja Malaysia, Bukit Aman, kata sumber polis.
Difahamkan penulis berkenaan – dikenali sebagai Aduka Taruna – menyerah diri kira-kira pada jam 4.40 petang tadi di ibu pejabat polis daerah (IPD) Kota Bharu. Aduka Taruna ditemani beberapa rakan penulis blog daripada negeri itu.
Ketika dihubungi Malaysiakini, seorang anggota balai polis Kota Bharu mengesahkan kes tersebut dikendalikan Bukit Aman. Setakat jam 6.45 petang semalam (25 Januari 2010).
Malaysikini, 25 Januari 2010

AdukaTaruna ditahan polis
Selepas dua hari menyembunyikan diri, penulis blog Aduka Taruna, akhirnya ditahan polis petang semalam bagi membantu siasatan berhubung kenyataan menghina Almarhum Sultan Johor, Sultan Iskandar dan kerajaan negeri.
Lelaki berusia 28 tahun itu ditahan di sekitar Kota Bharu, Kelantan, kira-kira jam 4 petang sebelum dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Muar.
Ketua Polis Johor, Datuk Mohd Mokhtar Mohd Shariff, ketika dihubungi mengesahkan penahanan penulis blog itu yang disiasat mengikut Seksyen 233(3) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.
Jika sabit kesalahan, penulis terbabit boleh didenda tidak lebih RM50,000 atau penjara tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya, selain dikenakan denda tambahan RM1,000 setiap hari dalam tempoh kesalahan.
Berita Harian, 26 Januari 2010
kat sini jugak ada screenshot yg sempat diambil oleh someone, klik sini.
think before act,dahjadi kes besar susahlah..apa sekalipun, tak elok menghina manusia yg dah tak ada..apa sebabnya?mungkin banyak yang tersirat di sebalik apa yg tersurat..wallahua'lam....


0 comments:

Related Posts with Thumbnails